تماس تلفنی هنیه باالعامری | تقدیر حماس ازمقاومت عراق درحمایت ازغزه اتحادیه اروپا به ماموریت نظامی خود در مالی پایان می‌دهد درگیری خانواده‌های اسرای صهیونیست با نیروهای پلیس در تل آویو آمریکا:حمله به رفح را تایید نکرده‌ایم | ارسال بمب به اسرائیل را کوتاه مدت متوقف کرده ایم حمله رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی نوار غزه سه شهید و ۱۶ زخمی برجای گذاشت + فیلم (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهادت ۳ مبارز گردان‌های قدس در جنوب لبنان واکنش سوریه به حمله احتمالی اسرائیل به رفح ادعای مضحک وزیر دفاع آمریکا درباره ایران واکنش کرملین به اتهام دخالت روسیه در سوءقصد به جان زلنسکی شهادت و زخمی‌شدن چندین فلسطینی در حملات جدید رژیم صهیونیستی سازمان جهانی بهداشت: رفح را ترک نمی کنیم | اینجا سوخت فقط برای ۳ روز دیگر وجود دارد واکنش حماس به کشف یک گور دسته جمعی دیگر در بیمارستان الشفا غزه اوکراین از زندانیان به عنوان نیروی جنگی استفاده می‌کند محمد اسلامی: منطق آمریکایی‌ها قلم‌کردن پاها و خلع سلاح است حمله ترکیبی حزب‌الله لبنان به موضع صهیونیستی «المالکیه» (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله موشکی از نوار غزه به سرزمین‌های اشغالی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: تابستان داغی خواهیم داشت حملات پهپادی و موشکی حزب‌الله به دو مقر ارتش اسرائیل جنایت جدید صهیونیست‌ها؛ کشف سومین گور جمعی در بیمارستان الشفا ارتش روسیه دو روستای دیگر را در اوکراین تصرف کرد
سرخط خبرها

خط و نشان بهارستان برای مذاکره کنندگان ایرانی

  • کد خبر: ۶۴۵۲۵
  • ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
خط و نشان بهارستان برای مذاکره کنندگان ایرانی
در شرایطی که رایزنی‌های هیئت‌های مذاکره کننده ایران و گروه ۱+۴ روز گذشته در وین در شکل‌ها و سطوح مختلف ادامه داشت، در صحن علنی مجلس، نمایندگان در قالب تذکراتی پیاپی سعی کردند چارچوب این مذاکرات را از منظر خود به هیئت‌های مذاکره کننده ایرانی حاضر در وین یادآوری و تأکید کنند که هر گونه توافق تنها در صورت تأیید مجلس جنبه قانونی می‌یابد.
به گزارش شهرآرانیوز، در شرایطی که رایزنی‌های هیئت‌های مذاکره کننده ایران و گروه ۱+۴ روز گذشته در وین در شکل‌ها و سطوح مختلف ادامه داشت و همچنین کارگروه‌های کارشناسی و فنی به بحث و گفتگو درباره دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای ادامه دادند، در صحن علنی مجلس، نمایندگان در قالب تذکراتی پیاپی سعی کردند چارچوب این مذاکرات را از منظر خود به هیئت‌های مذاکره کننده ایرانی حاضر در وین یادآوری و تأکید کنند که هر گونه توافق تنها در صورت تأیید مجلس جنبه قانونی می‌یابد.
 
در همین راستا، علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس، در جلسه علنی دیروز با اشاره به مذاکرات وین گفت: در حالی مذاکرات وین انجام می‌شود که قانون اقدام راهبردی، راستی آزمایی را در حوزه رفع تحریم‌ها به مجلس سپرده است؛ بنابراین آنچه در وین مطرح است مبنی بر اینکه بعضی تحریم‌ها برداشته شود و برای برخی دیگر این اتفاق نیفتد یا اینکه درباره برخی مذاکره شود، خلاف قانون مجلس و سیاست‌های قطعی اعلام شده ازسوی مقام معظم رهبری است.
 
طبق اصل ۷۷ قانون اساسی باید همه تصمیمات اخذشده در وین به تصویب مجلس برسد. بدون شک تصمیمات هیئت دیپلماتیک بدون تصویب در مجلس جنبه قانونی ندارد؛ این نص اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی است.
نصرا... پژمان فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز گفت: باید مراقبت شود که در مذاکرات وین، چارچوب‌های نظام و رهبری رعایت شود. رهبری چارچوب‌هایی را درباره اینکه آمریکا بخواهد مستقیم و غیرمستقیم در مذاکرات دخالت کند، تعیین کردند که باید به آن توجه شود. آمریکا باید حتما به تعهداتش عمل کند و بعد در طرف مذاکرات قرار گیرد.

همچنین اردشیر مطهری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: رهبری فرمودند «این طور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند.» ما به حد کافی مذاکره کرده ایم و سال‌ها یک طرفه به برجام پایبند بوده ایم. تنها شرط بازگشت ما به تعهدات برجام، باید لغو کامل تحریم‌ها و راستی آزمایی آن باشد.

سیدغنی نظری خانقاه، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز روز گذشته، یادداشتی درباره مذاکرات وین منتشر کرد. در بخش‌هایی از این یادداشت آمده است: «مذاکره برای مذاکره یکی از تاکتیک‌های سیاست خارجی به ویژه برای دولت‌های غربی است. این دولت‌ها برای گرفتن امتیاز بیشتر و معلق نگهداشتن اهداف ملی و سردرگمی سیاست گذاران در کشور‌ها تجربه زیادی دارند. به همین منظور مقام معظم رهبری فرسایشی شدن مذاکرات را خطرناک توصیف کردند. عدم فرسایشی شدن با تکیه بر هوشیاری کامل و عبرت از خوش بینی‌های قبلی مستلزم یک مذاکره با رویکرد منافع ملی و عزت کامل در چانه زنی هاست.
 
تجربه تلخ خوش بینی به طرف‌های مذاکره در سال‌های گذشته و عدم وفای به عهد از طرف غربی ها، ما را متوجه تغییر در نگرش‌ها و تکیه بر توانایی داخلی و استفاده از این توان در مراودات خارجی و دیپلماسی می‌کند؛ بنابراین نمایندگان ایران باید در مذاکرات خود بر رفع کامل، شفاف و تضمین دار تمام تحریم‌های غیر منطبق با برجام تأکید کنند و نیم نگاهی نیز به قانون (INARA) یا همان قانون موسوم به بررسی توافق هسته‌ای با ایران داشته باشند. بر اساس این قانون، دولت آمریکا ملزم است که هرگونه توافقی با ایران را برای بررسی به کنگره بفرستد؛ بنابراین مذاکره کنندگان ایران، شفافیت در نحوه هرگونه توافق احتمالی را به اطلاع مجلس برسانند و در مذاکرات نیز صرفا در چارچوب مصوبات مجلس رفتار کنند.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->